Vi rekommenderar BUS

Idag har projektet medverkat på ett seminarium som kollegor på Konsumentverket (Karin Nordensson, Margareta Lindberg och Helena Olofsson) arrangerat och bjudit in till. Målgruppen var chefer för BUS-verksamheter. Totalt deltog drygt 70 personer som lyssnade, ställde frågor och klurade på hur vi ska få till en effektiv och likvärdig budget- och skuldrådgivning som bidrar till att hjälpa personer som behöver få ordning på sin ekonomi. På seminariet presenterades rekommendationerna för BUS och den vägledning som hör till. Jag berättade också om vårt uppdrag med den fördjupade samverkan mot överskuldsättning.

I vårt projekt har vi uppdrag att arbeta för att nå ut med det stöd som finns, exempelvis stödet via BUS. Jag ställde frågan om hur åhörarna ställer sig till en ökad marknadsföring av BUS. Viktig fråga inte minst för att flera kommuner har långa väntetider och inte klarar rekommendationen att erbjuda besökstid inom 4 veckor. De allra flesta nickade och svarade att det är viktigt att verksamheten blir känd bland kommuninnevånarna. Så vi får helt enkelt, i samverkan med andra, hjälpas åt att sprida stödet som ges via den kommunala kostnadsfria budget- och skuldrådgivningen.

Samverkan var också ett tydligt tema under eftermiddagen. Inte minst den lokala samverkan. Känslan efter mötet var att rekommendationerna (som är framtagna i samverkan) är väldigt uppskattade och att de är ett bra verktyg för att utveckla BUS-verksamheten, jobba smartare och inte minst att kunna föra en dialog på hemmaplan om mer resurser.

Fikamingel i pausen med fr.v Annelie Johansson från Borås, Ingegerd Jamse från Växjö och Christina Sehelen-Lopes från Botkyrka

P.S Rekommendationerna och vägledningen som hör till finns att ladda ned på publikationsshopen på www.konsumentverket.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *