Vart leder kundresan överskuldsatt?

 

Kronofogden vill veta mer om de som har skulder hos Kronofogden men inte verkar kunna lösa dessa under överskådlig tid och som inte ansökt om skuldsanering, cirka 60 000 gäldenärer. Kunskapen behövs för att kunna veta hur vi ska få fler att ansöka om skuldsanering.

Genom 19 djupintervjuer har vi fått mer kunskap om de här personernas upplevelse av Kronofogden och sin situation, kontakter med budget- och skuldrådgivningen och varför de inte ansöker om skuldsanering.

Det vi ser är att det finns en stor grupp som borde förflyttas från verkställighet till skuldsanering. Den skuldsatte agerar rationellt utifrån sin situation, det vill säga många av de som intervjuats inrättar sitt liv efter att vara överskuldsatt. Kraften går till att klara vardagen, inte att fundera på sina skulder. Processen hos Kronofogden uppmuntrar inte heller gäldenären att vara aktiv, speciellt då det saknas tillgångar. Detta bidrar till att skulderna ökar. Kronofogden behöver bli bättre på att i ett tidigare skede diskutera situationen med gäldenären när vi ser att skulderna inte kommer att kunna återbetalas inom överskådlig tid och till exempel en löneutmätning inte ens täcker räntorna.

Resan leder oss nu till att vi ska arbeta vidare med insikterna vi fått. Arbetet kommer att bedrivas i tre spår. Ett spår avser ett förändrat arbetssätt och utbildning inom Kronofogden, det andra spåret handlar om bättre information på vår webbplats och det tredje spåret handlar om att förbättra gränssnittet mellan Kronofogden och budget- och skuldrådgivningen utifrån denna grupps behov.

6 reaktioner på ”Vart leder kundresan överskuldsatt?

  1. Hej! Kloka synpunkter från kollegor och bra att Kfm har självkritik. En viktig fråga jag tänkt på i många år är att hushållen behöver hjälp att hålla näsan över för att orka tänka på lösningar (precis som Eva skriver) Många är de nybesök vi möter som har helt fel ”existensminimum”. Ett sätt är att handläggarna på verkställigheten aktivt hjälper hushållen att få rätt förbehåll (sjukvård, medicin, tandvård, glasögon, rätt boendekostnad, umgänge, resor mm) Att hjälpa hushållen att få rätt förbehåll kommer att ge kraft för hushållen att orka söka hjälp vidare. Ett direktnummer till rätt busare är inte fel!

  2. Bättre redovisning
    Om man på Kronofogden hade datasystem så att gäldenärerna själva kunde följa sina pengar och om de kunde få årlig information om vad som händer med deras skulder så skulle kanske inte alla gäldenärer skulle passiviseras så som sker idag. Om det vore möjligt att åtminstone få ut uppgifter varje år på hur utmätta medel har fördelats…Att skuldsatta människor inte orkar ta itu med sina skulder är inte alls konstigt utifrån hur de behandlas. Jag har många gånger tänkt på hur fruktansvärt maktlös, arg och ledsen jag själv skulle känna mig om ett antal tusenlappar försvann från min lön varje månad till ett svart hål. För ungefär så tror jag att det känns att ha utmätning i lönen. Jag skulle då inte vara på hugget och önska förflyttning från verkställighet till skuldsanering….Och ingen annanstans är det väl accepterat att flytta pengar utan att redovisa vart de tagit vägen?

    1. Hej Eva! Tack för dina kloka tankar. Vi skickar självklart ut beslut t ex gällande utmätning och när det blir ändringar i beslutet. Det totala skuldsaldot får gäldenären också skriftligt en gång per år. Men som du säger redovisas inte uppgifter om hur utmätningen har fördelats utan då får man kontakta vår kundservice för att få uppgifter om det. Det planeras att införas Mina Sidor på Kronofogdens webb i december och då kommer man själv kunna se sitt totala skuldsaldo. Mina Sidor kommer sedan att utvecklas och förhoppningen är självklart att just dessa uppgifter som du efterfrågar ska finnas där.

  3. Tack för era kommentarer. Självklart är detta inget nytt, speciellt för er budget- och skuldrådgivare och säkerligen heller inte för våra handläggare på till exempel skuldsanering eller verkställighet. Men det är som du Märit säger bra att få det på pränt. På så sätt öppnar det några nya ögon och det blir lättare att se att förändringar krävs. I projektet arbetar vi för att fler ska fråga ”Hur mår din ekonomi?”. Det hoppas vi i förlängningen leder till att det känns lättare att prata om ekonomi och att ta hjälp.

  4. Men så bra att de nu gjort dessa intervjuer så att det kommer ner på pränt det jag gissar att många BUS:are med mig sett. Orken tryter och all energi går åt till att överleva vardagen. Att fylla i en ansökningsblankett och samla in skuldsammanställningar kan för många vara ett oöverstigligt hinder efter många år som skuldsatt och även alldeles för krävande för många andra.

    1. Ja, till och med att ta kontakt med oss budget- och skuldrådgivare verkar vara ett för stort hinder för många. Detta trots att socialsekreterarna hänvisar de som tar kontakt med dom för att söka ek. bistånd, att ta hjälp från oss med att göra skuldsammanställningar och skuldsaneringsansökningarna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *