Lära oss att lyssna

Inom ramen för Hallå konsument har ett nytt projekt skapats med sex vägledare där målet framförallt är att öka hänvisningarna till budget- och skuldrådgivare. Dessa vägledare har fått vidareutbildning av experter på Konsumentverket om krediter, inkasso, skuldsanering och budget- och skuldrådgivares roll. Vägledarna ska inte att ge ekonomisk vägledning utan uppmärksamma om det kan gömma sig bakomliggande skuldproblematik i konsumentens fråga.

Det är annars lätt att i vägledningen endast fokusera på konsumentens fråga, besvara den och sedan ta nästa samtal. Vi tror att vi kan bli bättre på att lyssna efter vissa varningsklockor som frågor om bland annat inkasso, problem med spelbolag och problem med Trafikförsäkringsföreningen. Beroende på samtalet kan vi då våga fråga hen om det har hänt tidigare för att antingen i allmänna ordalag berätta om budget- och skuldrådgivningen eller peppa konsumenten att ta en kontakt.

Dessa sex vägledare, mig inklusive, är nu i full gång. Den allmänna uppfattningen bland oss vägledare är att vi vågar ställa fler frågor och hänvisar därför i en större utsträckning till budget- och skuldrådgivningen. Vi försöker poängtera att de inte bara arbetar med skulder utan även kan vara behjälpliga i att lägga upp en budget. Vi tror och hoppas att några fler konsumenter får hjälp i ett tidigare skede.

Bosse, en av de sex vägledarna som ska lyssna extra noga

En reaktion på ”Lära oss att lyssna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *