Högtryck på BUS-dagarna i Helsingborg

 

Välbesökt. Inte mindre än 335 BUS-are, verksamhetschefer, myndighetsföreträdare och politiker samlades i Helsingborg.
Vältalig. Maria Lindstedt berättade om Överskuldsättningsprojektet.

Deltagarrekord, högintressanta föreläsare, en dedikerad minister som lovade mer och värdefull verklighetsbaserad feedback för oss projektdeltagare. Så skulle man kunna sammanfatta årets upplaga av budget- och skuldrådgivarnas yrkesdagar utifrån ett ÖS-projektperspektiv.

Antalet budget- och skuldrådgivare ökar, i år med 17 årsarbetskrafter enligt Konsumentverkets färska Läget-i-landet-rapport. Troligtvis fanns flera av de nyanställda med bland de 335 deltagarna i Helsingborg. Där kunde de bland annat informera sig om Överskuldsättningsprojektet i både Konsumentverket och Kronofogdens monter. Från scen pratade sig projektledare Maria varm för lokal samverkan som ett sätt för att fånga upp individer som riskerar att hamna i problem på grund av skulder. Hon passade även på att veckla ut och visa den väl tilltagna dialogduk som är en del i metodstödet Hur mår din ekonomi?

– Det var jättekul att se intresset för duken efteråt i montern. Många kom fram och frågade var man kunde få tag på den. Andra kom med bra tips, som att vi måste texta de animerade filmerna om de ska användas i väntrum, eftersom ljudet sällan är på där, berättar Maria.

Vad svarade du på den frågan, hur kan man få tag på duken?

– Den ligger inte ute i publikationshoppen på konsumentverket.se, men skriver man ett par rader på mail till mig (maria.lindstedt@konsumentverket.se) så lovar jag att skicka en duk postledes.

Från scen märktes i övrigt konsument- och finansmarknadsminister Per Bolund, som lovordade arbetet i projektet. Han tyckte sig glatt kunna konstatera att de insatser som regeringen vidtagit för att få ner skuldsättningen och mildra konsekvenserna av densamma nu börjar få effekt, och hänvisade bland annat till Kronofogdens statistik.

En annan föreläsare vars scenframträdande uppskattades stort av deltagarna var Petter Iwarsson, socialpsykolog tillika sakkunnig på BRIS. Han poängterade det faktum att ”alla faktiskt kan göra lite”. Möter man en person som har råkat i problem på grund av skulder kan något så litet som ett bra bemötande, att någon lyssnar, spela en avgörande roll. Det gäller inte bara för barn som ringer till BRIS, utan lika väl för vuxna som tar kontakt med sin lokala budget- och skuldrådgivare för första gången.

Sammanfattningsvis kan sägas att årets BUS-dagar var precis lika trevliga och intressanta som programmet utlovat. Till er som inte var där, ta chansen nästa år, deltagaravgiften är väl investerade pengar. Här ges en möjlighet att knyta kontakter och fortbilda sig i en inspirerande miljö.

Från överskuldsättningsprojektets sida vill vi passa på att tacka för två mycket givande dagar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *