En inspirerande verksamhet!

I dagarna kommer detta A4 tillsammans med ett gäng visitkort att skickas ut till alla polisstationer i Norge

I veckan fick jag möjlighet att resa upp till Mo i Rana, Norge för att besöka den nationella økonomirådstelefonen i NAV, även känt som 800 Gjeld. Anledningen var att få inspiration och lära sig av deras verksamhet för att kunna skissa på ett liknande koncept för Sverige.

Först – vad är det för koncept jag pratar om?
Inom regeringsuppdraget är en av insatserna att lägga fram ett förslag på en nationell vägledningstjänst för budget- och skuldfrågor. Syftet med tjänsten är att nå fler (därav namnet för delprojektet) genom att sänka tröskeln för medborgare att ta kontakt. Ledord för tjänsten är att den ska vara tillgänglig och den ska vara anonym. Tanken är att tjänsten ska vara ett komplement till den lagstadgade budget- och skuldrådgivningen. Än så länge har vi inte kommit fram till något konkret förslag utan vi har i nuläget främst samlat på oss underlag, tagit del av goda exempel och undersökt vad som redan kan göras inom ramen för Hallå konsument (som ni kan läsa mer om här).

Och nu tillbaka till økonomirådstelefonen
Det är svårt att formulera i några korta rader allt det jag fick se och lära mig. Jag ska försöka sammanfatta mitt besök (men förstår redan nu att det kommer att bli långt).

Syftet med tjänsten
Tjänsten økonomirådstelefonen ska vara lättillgänglig (vid start hade de som mål att 75 % av samtalens skulle besvaras inom 30 sek), ge hjälp till självhjälp och sänka tröskeln för personer att ta kontakt med sina problem. Precis de tankar och förhoppningar som vi har genom Nå fler.

Den nära kontakten med de lokala gjeldsrådgivarna (Norges svar på BUS)
Jag fick möjligheten att sitta med och medlyssna på samtalen och chattarna som kom in och i varenda samtal eller chatt nämndes gjeldsrådgivarna i kommunen. I flera samtal ville personen som ringde in bara få kontakt med kommunen, då kändes tjänsten nästan som en växel för gjeldsrådgivarna. Rådgivaren på økonomirådstelefonen kunde i sina system söka på kommunen och se de gjeldsrådgivare som jobbade där och även se om gjeldsrådgivaren var ledig eller upptagen. Om gjeldsrådgivaren var ledig försökte rådgivaren i första hand koppla samtalen direkt annars skickades ett meddelande till gjeldsrådgivaren att den skulle kontakta personen inom två dagar.

I andra fall så ringde personen in med ett problem och då gav rådgivarna stöd via telefon med fokus på hjälp till självhjälp. Även dessa samtal hänvisades till kommunen genom att gjeldsrådgivaren fick två dagar på sig att ringa till personen.

Typen av frågor
Flertalet frågor hänvisades direkt till kommunen men i några frågor gavs mer vägledning och det är speciellt de jag kommer ihåg. Ett samtal var med en person som var väldigt stressad och forcerad i början av samtalet för att mot slutet prata mycket lugnare. Hon hade inom 15 minuter gått från att inte veta vad hon skulle göra till att veta att en gjeldsrådgivare skulle ringa upp henne inom två dagar och hon kunde förbereda sig genom att ta fram skulder och inkomster. Jag som mest har läst och hört om vilka skuldproblem som finns fick här möjlighet att se och höra personerna. Det var bland annat ensamstående föräldrar, personer med kognitiva funktionsnedsättningar, arbetslösa och kämpande egenföretagare.

Rådgivarnas kompetens och engagemang
Det var totalt sex personer som la ungefär 3,5 – 4 årsarbetskrafter på tjänsten. Tjänsten har funnits sedan 2009 och totalt har sju personer anställts under årens lopp, med andra ord är det bara en person som har slutat (som gick vidare inom organisationen). Kompetensen inom gruppen är därför hög och flera sa att de älskade sitt jobb. Rådgivaren som jag hade äran att få medlyssna förklarade det som att i økonomirådstelefonen ger de rådgivning på väldigt generell nivå men för att klara av det måste de ha koll på allt bakomliggande. Som att de ger rådgivning på toppen av isberget men för att förstå vad de ska säga måste de ha koll på hela berget.

Och vad händer nu?
Nu kommer vi att fortsätta skissa på förslaget på ett nytt koncept. Mycket med inspiration från Norge. Vad som kan förtydligas är att det vi kommer fram till endast är förslag, vi har ingen aning om vad regeringen kan komma att tycka om detta. Om ni har frågor och funderingar, tankar och kloka inspel – hör av er! Ni kan kommentera på inlägget eller kontakta mig via mejl. Ni hittar mina kontaktuppgifter här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *