BUS-chefer rekommenderade lokal samverkan

Pluppat och klart. Tre förslag fick klart flest pluppar av BUS-cheferna på plats.

Hur utvecklar man den lokala budget- och skuldverksamheten på bästa sätt, och hur kan lokal samverkan inkorporeras i verksamheten? Det var två frågor som ett femtiotal BUS-chefer samlades i Stockholm för att grupparbeta kring under torsdagen den 26 september.

För arrangemanget stod samverkansprojektet mot överskuldsättning, och medbjudna för att informera om uppföljningen av Konsumentverkets rekommendationer för den lokal budget- och skuldverksamheten var även personer ur projektets referensgrupp.

Efter att BUS-cheferna tagit plats i sina respektive arbetsgrupper fick de resonera kring följande:

  1. Vad anser du vara relevanta mål för verksamheten? Hur ska dessa mål mätas?
  2. Vad kan vi göra för att göra BUS-verksamheten mer känd bland kommuninnevånarna?
  3. Hur kan vi öka tillgängligheten?

Sorlet spred sig i rummet i takt med att allt fler kloka idéer och tankar kom till ytan.

Dagen avslutades med att de nio grupperna fick presentera sina tre förslag vardera på åtgärder för att ”nå ut med stöd till personer som har eller riskerar att få problem med skulder så att de ska få hjälp att få ordning på sin ekonomi”. Därefter fick varje person tre stycken röda prickar att sätta upp på de förslag som de ansåg viktigast. Många pluppar blev det – men de flesta hade lätt att välja. De tre vinnande åtgärdsförslagen var dessa:

  • En tjänst av typen ”Mina sidor” där den enskilde själv kan fylla i sina uppgifter om inkomster och skulder som kan kopplas till statistikverktyget BOSS (skulle underlätta för BUS) och ge en bra överblick för den enskilde.
  • Lokal samverkan i ett förebyggande perspektiv. För att nå ut till riskgrupper i ett tidigare skede.
  • Jobba mer aktivt mot politiken och visa på vikten av resurser till BUS och att fler aktörer inom kommunen måste prata ekonomi och skuldproblem med enskilda.

När dagen led mot sitt slut verkade alla vara överens om värdet av att få tillfälle att träffas på detta sätt och diskutera viktiga frågor tillsammans. På vägen ut passade man även på att förse sig av de olika material som ingår i Hur mår din ekonomi?´s metodstöd för lokal samverkan. Ni som inte var med på plats kan numera även ladda ner eller beställa materialen från publikationsshoppen på konsumentverket.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *